Standardbilar - serietillverkade personbilar - Europa |
Europa är bilens vagga. Här uppfanns bilen. Och även om massproduktionen utvecklades först i U.S.A., så är bilindustrins absoluta centrum - både vad gäller teknisk utveckling och formgivning - alltjämt Europa. Det hindrar dock inte en och annan designer från att pinka i poolen och spy i värdinnans dekolletage - läs: formge en ohyggligt ful bil. Här kan du se några enligt mitt tycke riktiga stolpskott i den europeiska bildesignens historia. |
![]() |
Fiat Multipla
![]() Detta är en bil som är ofrånkomligt, groteskt ful - men med stil. Vissa bilar är bara stillösa och fula, punkt slut - bilar man skäms för att åka i. Sen finns det bilar som denna, som är ful med panache, med fräckhet och charm, med uppfinningsrikedom och snillrikhet. FIAT Multipla är en sådan bil. Proportionerna är absurda, vinklarna bara fel - framlysena helt oortodoxt placerade på en valk framför framrutan. Och jag älskar det. Jag får multipla designorgasmer av denna galet fula, helt underbart knasiga bil. Tyvärr har FIAT tonat ner excentriciteterna på senare modeller, och kort sagt gjort den tråkig. Så det får bli en begagnad... :-) |
![]() |
Fiat Doblo
![]() Men... även FIAT kan göra riktigt, riktigt fula bilar. Detta försök till svar på Renault Kangoo och Citroën Berlingo visar sig vara ett bilvärldens näbbdjur. Näbbdjuret lever under vatten, men har näbb som en fågel. Det är ett däggdjur, men lägger ägg. Kort sagt - ingenting verkar passa ihop. Lite som att näbbdjuret är hopsatt av lite delar som blev över efter skapelsens fulländning. Så också med FIAT Doblo - den ser ut som att den är ihopsatt av delar från minst 6 olika bilar, och inget av det passar egentligen ihop. |
Alla fönster är olika höga, det sitter lite konstiga och omotiverade plåtveck här och där som inte har med resten av bilen att göra, grillen ser ut att komma från en gammal östtysk lastbil (på tok för stor), och hjulen är för små. Kort sagt: en riktig designkalkon. Jag vågar inte påstå att det är den fulaste bilen FIAT någonsin har byggt (jag har säkert missat någon), men det är i alla fall den fulaste FIAT jag någonsin sett, Ritmon inräknad. |
![]() |
BMW 1-serie
![]() Men snälla ni - är detta på allvar? Att BMW var inne i en allvarlig kris rent formgivningsmässigt var väl ingen nyhet, med de oformliga missfostren ur 6-serien och 7-serien som exempel på förvirrad design, men detta är väl ändå att gå väl långt? Denna glosögda och snoriga gris (nyser snart) med hängbuk måste vara en av BMW:s fulaste modeller någonsin. |
![]() |
VW Beetle
![]() Hu. Ett tag var det väldigt populärt med retro-design. VW Beetle, BMW Z7, Plymouth PT Cruiser, Chevrolet SSR, Ford Thunderbird, och nu Ford Mustang. För det mesta blir det inte så bra. Denna låtsasfolka hör till de sämre varianterna. Den är klumpig, opraktisk, ful och dum, och får t.o.m. urfolkan att se riktigt elegant ut. |
![]() |
Peugeot 107
![]() Kolla - jag kan få in en hel hockeypuck i munnen, fast jag är så liten!!! Häftigt va! Men... Hjälp, jag får inte ut den - den sitter fast! Mamma!!! Som en badanka med punktering, som en grotesk Halloween-mask från Buttericks, representerar detta mini-monster den designens sorgliga återvändsgränd som Peugeot har valt som sin väg. |
![]() |
Peugeot 407 Break
![]() Pininfarina! Kom tillbaka! Allt är förlåtet! Ända sedan 1950-talet har Peugeot haft riktigt snygga bilar - tills för några år sedan då de kickade Pininfarina och började designa själva. Denna stationsvagn är ett mycket bra exempel på hur Peugeot biter sig själva i arslet genom att försöka med en "vill-helst-vara-en-Ferrari-look". |
Resultatet blir en bil som försöker se ut som något den inte är. Rent designmässigt är den med andra ord en hycklare, en lögnare, en pajas.
Det är också helt obegripligt hur Peugeot efter att ha haft 406:an, som är en designklassiker, en fantastiskt vacker bil, i såväl sedan- break- och coupe-modell, kunde byta till denna bastard. Jag måste ha någon allvarlig brist i min fattningsförmåga, för jag kan verkligen inte begripa hur någon endaste människa kan tycka att den är snygg – trots att jag vet att många gillar den. Jag tycker att den är vansinnigt ful – t.o.m. fulare än monstren från Ssang Yong och Hyundai, hur det nu kan vara möjligt. Förmodligen för at jag förväntar mig mer av just Peugeot. Med sitt breda “Euro-grin” och underligt avkapade bakdel, med totalt omotiverat lutande bakre hörnstolpe ser den ut som en lackad krokodil med avkapad svans, en totalt disharmonisk bil utan tillstymmelse till elegans eller konsekventa linjer. Och just bakänden på 407 SW tycker jag gör att den blir en av de fulaste stationsvagnar som någonsin byggts i bilhistorien. Och jag har sett många. Oproportionerligt, gapigt, klossigt, bredarslat, vulgärt och smaklöst. |
![]() ![]() ![]() |
Peugeot 307 CC
![]() Som en jättelik gymnastiksko på hjul, med konstiga proportioner (som i praktiken samtliga Peugeot just nu, mer eller mindre). Buffligt, bulligt, överdrivet. Och - sist men inte minst - bildesignhistoriens absolut fulaste baklysen. Någonsin. Som maskätna, ruttna, blodiga lövbiffar, utsmetade över plåten. Riktigt äckligt fula, faktiskt! |
![]() |
Volvo 343
![]() Om det finns någon bil som i bilvärlden motsvarar åsnan Ior, så är det Volvo 343. Denna lilla kluns med för små hjul blev väldigt populär bland handikappade, eftersom de första modellerna hade DAF:s Variomatic-låda, vilket renderade den smeknamnet "invalidbilen". Och det var ingen komplimang. Utseendet är verkligen patetiskt. Den ser feg, löjlig och lite dum ut. Ett självklart mobboffer för alla Mercedesar och BMW:ar på våra gator. |
![]() |
Volvo 244 DL
![]() Under 1960- och 70-talet gjorde Volvo sig ett namn på att göra bilar som såg ut som ihoptejpade flyttkartonger, men som var säkra och trygga. Volvo 144 var inte vacker någonstans, men när den nya 244:an kom slog den alla fulrekord. Folk började glömma att Volvo en gång i tiden faktiskt hade kunnat tillverka en och annan snygg bil. De hamnade i skuggan av missfostret 240-serien. |
![]() |
Volvo 265
![]() Och om man nu trodde att det inte gick att göra en så ful bil som 240-serien ÄNNU fulare, så är det bara att ta en titt på fronten på denna "upplyxade" 245:a. Denna vansinnigt fula front är nog det värsta Volvo har åstadkommit hittills... |
![]() |
Volvo 262 C
![]() Och så för att toppa Volvo-massakern med en riktig knölpåk, så visar jag här den fulaste bilen Volvo någonsin byggt - 262 C, den specialbyggda exklusiva kupéversionen av 240-serien. Snacka om skolåda med basker. Snacka om disharmoniska proportioner. Snacka om att ha ett designavdelning utan visioner, utan känsla för stil och elegans. Blä! Kräkmedel! |
![]() ![]() ![]() |
Citroën AMI 6 & 8
![]() En del bilar är bara fula. En del bilar är fula med stil. Och ett fåtal platsar som riktiga kultbilar. Sedan Dupondtarna i Tin-Tin svängde runt i en sån här fantastisk orgie i hur man gör allting bakvänt, har den för alltid försäkrat sig en plats i kultbilhimlen.
AMI 6:an är den mest utflippade, med sin extremt bakåtsvepta taklinje, sin hängmatta till motorhuv, och sin typiskt franskt arroganta blick. Den är sjukt ful, och ändå älskar jag den. Denna kan man köra fram i och få omgivningens beundran - eller avsmak - men aldrig likgiltighet.
AMI 8:an är en mer civiliserad variant av samma modell, men i jämförelse med andra bilar är den ändå ett under av originalitet och stil. |
![]() |
Austin Allegro Vanden Plas
![]() Allegron var en rätt ful bil från början, men det finns alltid kul saker man kan göra för att göra en bil fulare. "Badge engineering" är ett begrepp som beskriver hur man hottar upp en bil genom att bara byta märke på den, och en och annan lös designdetalj. Som när man sätter Cadillac-trim på en Opel, eller som i detta fall - en groteskt uppsvälld lyxbilsgrill på en liten kompakt lågbudget-tjockis. Hemskt. Men skrattretande. Vem som helst som kommer åkande i en sån här kommer att framstå som en clown. Så ett visst underhållningsvärde har den onekligen. |
![]() |
Ford Scorpio
![]() Om man vill framstå som fullkomligt misslyckad, en hopplös förlorare, kan man alltid glida runt i en sån här. Den har t.o.m. lägre status än en gammal Opel Omega. Som en misslyckad och ihopsjunken sufflé, som en trött padda som någon trampat på, som en rå lever hasar den sig runt på vägarna. Den amerikanska ekvivalenten heter Taurus - den är också med på denna hemsida... |
![]() |
Opel Corsa
![]() Redan att välja en Opel renderar en svårutplånlig loserstämpel. Och denna kantiga lilla 80-talsmodell är alldeles särskilt eländig. Som ett förskrämt mobboffer drar Corsan ihop sig och försöker göra sig så liten och oansenlig ut som det bara är möjligt. Och ändå finns det alltid något som sticker ut, något kantigt och plastigt som man kan irritera sig på - och så är mobbingen igång. Denna bil verkligen ber om att bli trakasserad. Stackars liten... |
![]() |
Yugo
![]() Och så avslutar vi denna avdelning med en bil som aldrig har haft något annat försäljningsargument än priset. Billigt 1980-talsskräp från östblocket - närmare bestämt Jugoslavien. Får t.o.m. en gammal Skoda att framstå som en lyxbil. Resultatet blir inte mindre patetiskt av att man försökt piffa upp eländet med ett fjuttigt spoilerkit och diverse andra lackerade plastbitar. |
|
![]() |